top of page

Top 7 PMO aktiviteter, best practice eller hvad?

Hvilke PMO- aktiviteter laver dit PMO? Og er det de rigtige I bruger tid på? Skræddersyning af PMO-et er nøglen til succes.

I Hobbs et al´s store studie fra 2010 (side 40), hvor 502 PMO-er blev undersøgt, har de lavet en liste over de PMO aktiviteter som flest PMO-er bruger tid på. Jeg har senere i 2014 undersøgt dette under danske forhold.

Se min video nedenfor hvor jeg gennegår de 7 oftest anvendte PMO aktiviteter

Men hvilke aktiviteter giver mening for netop jeres PMO? Fordi andre har valgt at bruge tid på netop disse PMO aktiviteter er det ikke sikkert at I skal bruge tid på det samme.

F.eks. så Hobbs at 83% af de 502 PMO-er "Report project status to upper management", men 17% gjorde altså ikke.

På samme måde finder vi på 5. pladsen over de oftest anvendte PMO aktiviteter "implement and operate a project info system", altså PMO-et står for det IT system der skal understøtte porteføljeledelse og anden info om projekter. Og var er det kun 60% af de 502 PMO-er der brugte tid og energi på dette.

Min pointe er, at selvom det er godt at se på hvad andre PMO-er laver og hvordan andre PMO-er forsøger at skabe værdi for netop deres PMO, så er det meget vigtigt at DU overvejer, hvad passer til netop din virksomhed og din branche. Skræddersyning er nøglen til at vinde dine kollegaers respekt og få topledelsens opmærksomhed.

Vil du have hele listen over hvilke PMO aktiviteter danske PMO-er laver, så skriv til har@projectgovernence.dk og jeg returnerer den.

Vh

Hans Arnbjerg

PS: Er du interesseret i PMO Manager arbejde?

LÆS om IDA´s og min PMO Manager uddannelse HER

Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Følg os
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube Social  Icon
bottom of page