PMO service catalogue: How to develop?

PMO, Project Management Office development and Project Management training

 

Hvilke PMO-aktiviteter, services og ydelser skal der være i netop dit service catalog og dit PMO? Og hvilke aktiviteter skal du IKKE tilbyde?  

 

I Brian Hobbs et al´s store studie fra 2010 (side 40), hvor 502 PMO-er blev undersøgt, har de lavet en liste over de PMO-aktiviteter som flest PMO-er bruger tid på. Jeg har senere i 2014 undersøgt dette under danske forhold og nedenfor kan du se en lille video hvor jeg sammenlinger Hobbs liste med de PMO aktiviteter som danske virksomsheder fokusserer på. 

 

Se min video nedenfor hvor jeg gennegår de 7 oftest anvendte PMO aktiviteter.

 

 

Men hvilke aktiviteter giver mening for netop jeres PMO? Fordi andre har valgt at bruge tid på netop disse PMO aktiviteter er det ikke sikkert at I skal bruge tid på det samme. 

 

F.eks. så Brian Hobbs at 83% af de 502 PMO-er "Report project status to upper management", men 17% gjorde altså ikke.

 

På samme måde finder vi på 5. pladsen over de oftest anvendte PMO aktiviteter "implement and operate a project info system", altså PMO-et står for det IT system der skal understøtte porteføljeledelse og anden info om projekter. Og var er det kun 60% af de 502 PMO-er der brugte tid og energi på dette.

 

Min pointe er, at selvom det er godt at se på hvad andre PMO-er laver og hvordan andre PMO-er forsøger at skabe værdi for netop deres PMO, så er det meget vigtigt at DU overvejer, hvad passer til netop din virksomhed og din branche. Skræddersyning er nøglen til at vinde dine kollegaers respekt og få topledelsens opmærksomhed. 

 

Vil du have hele listen over hvilke PMO aktiviteter danske PMO-er laver, så skriv til har@projectgovernence.dk og jeg returnerer den.

 

Hvad skal DU IKKE tilbyde?

 

Alt for mange PMO-er påtager sig for mange aktiviteter. "Kan I ikke lige lave en rapport der viser bla bla bla". " Kan du ikke sørge for noget styregruppe trænig". osv osv. Når du kommer igang og dine kollegaer ser at du rykker på en mænge gode aktiviteter vil der hurtigt opstå efterspørgsel på andre aktiviteter. 

 

Jeg anbefaler at du er meget tydelig med hvad du IKKE tilbyder (I første omgang). Når du først har fået de mest nødvendige PMO aktiviteter op at køre og du har bevidst effekten af disse aktiviteter, kan du åben for flere aktiviteter.

 

PMO Manager uddannelse:

 

Er du interesseret i at udvikle dig som PMO person vil det måske interessere dig at Ingeniørforeningen IDA og jeg har lavet en PMO Manager uddannelse der allerede har kørt i 4 hold. Nu starter vi to nye hold hhv. 06 Marts i Lyngby og 23Marts i Århus. 

 

Uddannelsen henvender sig til alle der arbejder i et projektkontor eller skal til at starte et PMO. Check linket herunder for detaljer om indholdet i uddannelsen

Tilmelding og info HER

 

Vh

Hans Arnbjerg

 

Please reload

Udvalgte blogindlæg

Sådan udvælger du de RIGTIGE projekter

November 19, 2015

1/3
Please reload

Seneste blogindlæg
Please reload

Arkiv