PMO-udvikling kræver gode hjerner, er din klar til den udfordring?

04/12/2015

Udvikling af et projektkontor stiller store krav til dig som person. Hvis du siger JA til det projekt, vil du blive mødt med en hel række krav, der kan være svære at leve op til. Se mine udvalgte eksempler nedenfor:

  1. Din indsigt i strategi og forretningsforståelsevil blive sat på en prøve. Husk på, at et PMO er sat i verden for at understøtte din virksomheds (kerne) forretning. Hvad er din virksomheds kerneforretning? Hvordan ser værdikæden ud, hvor er det din virksomhed har en konkurrencemæssig fordel og tjener pengene? Hvilket led i kæden skal dit PMO yde en særlig støtte til? Er "Time-to-market" en vigtig parameter i din virksomhed? Er det fokus på kvalitet der driver jer? Din evne til at analysere din virksomhed er afgørende for at sikre, at PMO-et bruger kræfterne de rigtige steder.

  2. Kan du dit projektleder shit? Har du styr på din projektleder værktøjskasse? Er den blevet opgraderet med program- og porteføljeledelse? Projekt og forretningsidé-evaluering og sammensætning af gode projekt-porteføljer, er en kerne kompetence for et PMO. Hvis du ikke selv kan det, må du finde gode folk der kan hjælpe dig. Selvfølgelig skal du også kunne spare med Senior projektledere i din virksomhed og spotte om de har styr på deres projekter. Har du selv prøvet at stå i ”projekt-lort” til halsen? Flere end du måske er klar over, har brug for basal hjælp til at planlægge, bryde ned og ressource estimere deres projekt, identificere risici og lave mitigating planer osv. osv. Og kan de ikke selv sige fra og stop, er du nød til at hjælpe dem. Bare spørg til virksomhedens hit-rate i forhold til ”on-time”, ”on budget” og ”on customer satisfaction”. Disse tal vi give dig en indikation af hvor stor udfordringen bliver.

  3. Ved du hvad forandringsledelse handler om?Har du dykket ned i denne disciplin? Har du selv prøvet at arbejde med den hårde modstand der kan være mod forandringer i processer, mod om organisering, mod at blive målt og vejet osv. osv. Det er jo ikke en umulig opgave, men din tilgang og dit mindset er afgørende for, om du kommer til at lykkedes. Ser du det som din opgave at motivere organisationen og vigtige personer? Vil du være i stand til at lave en grundig kommunikationsplan, vil du vide hvem der skal inddrages og hvornår? Kan du kunne overbevise dine CxO-er om at yde støtte ved udvalgte lejligheder? Det er bla. sådanne elementer du skal kunne.

  4. Og alligevel ender det hele med personlighed og empati. Har du den blanding af stædighed og vedholdenhed der gør, at du ikke giver op selvom resultaterne lader vente på sig? Er du tilstrækkelig tydelig i din kommunikation så ingen bliver i tvivl om hvad du vil? Kan du indgå i en ligeværdig dialog med dine CxO-er og sige til dem som det er, når de er på vej til at træffe beslutninger der er dårlige for virksomheden?

Husk også hele det internationale aspekt hvis din virksomhed opererer i en multikulturel verden. Her kan det gå rigtigt galt, hvis du ikke har styr på de fundamentale kulturelle forskelle.

 

Elsket og hadet:

 

Der er mange af dine kollegaer der vil elske dig, fordi du hjælper dem med at få overblik og styr på det de ikke selv har styr på. Du vil blive taget imod med kyshånd fra topledelsen når du leverer porteføljeoverblik og fremdriftsplaner. Du vil blive hadet når du forsøger at standardiser den måde jeres projekter skal gennemføres på. Du vil blive bagtalt og stemplet som den pessimistiske, når du tvinger de idérige og såkaldte innovative kollegaer, til at lave en One-Pager og de basale analyser der skal til, for at vurdere om deres idé kan få lov til at køre. DU vil blive hadet af linjelederne når du forsøger at hyre deres bedste folk til strategiske projekter og de ikke længere kan hygge sig i deres egen silo.

 

Hadet og elsket, hadet og elsket. Og alligevel vil vi ikke bytte vel?

 

Hans Arnbjerg

Please reload

Udvalgte blogindlæg

Sådan udvælger du de RIGTIGE projekter

November 19, 2015

1/3
Please reload

Seneste blogindlæg
Please reload

Arkiv